Jan Hofírek

otec a trenér Benedikta Hofírka, mistra ČR v rapidu 2010 - H12, mistra ČR 2011 - H12

Šachy a charakter...

[26.07.2011 14:22:29]

 

 

Když před lety tragicky zahynul Ivan Hlinka, poslouchal jsem na Radiožurnálu jakousi diskusi, věnovanou této hokejové legendě. Moderátor a hosté ve studiu se předháněli v pění oslavných ód, do omrzení omílali nebožtíkovy nehynoucí zásluhy o český hokej, zdůrazňovali, jakým zářným vzorem je především pro naši mládež... Poté se dostali ke slovu i posluchači a unisono dojemných řečí pokračovalo dál. Pak ale do studia zavolal jeden posluchač, který prohlásil, že pan Hlinka byl bezesporu výborný hokejista i trenér, ale některé jeho morálně-lidské vlastnosti nebyly takového druhu, aby mohl být dáván za vzor mladým lidem. To jste neviděli (tedy neslyšeli) ten povyk! Moderátor volajícího okřikl, co si to dovoluje a hosté ve studiu vyjadřovali své zhnusení nad tím, že někdo může takto hovořit o člověku, který to v hokeji tak daleko dotáhl a který tak skvěle a po tolik dlouhých roků reprezentoval naši vlast. V paměti mi utkvěla jedna věta, pronesená rozlobeným moderátorem: "My se tady přece nebavíme o Ivanu Hlinkovi jako člověkovi, ale o Ivanu Hlinkovi hokejistovi!"

Uplynulo pár roků a na věčnost se odebral Miroslav Filip, výborný šachista, reprezentant a v neposlední řadě i šachový rozhodčí. V šachovém tisku se pěly podobné ódy jako v případě Ivana Hlinky, opět jsem mohl slyšet (tedy číst) stejné chvalozpěvy. Byla mimo jiné zmiňována i literární činnost zesnulého a mezi jinými i jeho kniha "Sto dní v Baguiu". Tu knihu jsem kdysi četl a byl jsem nemile překvapen autorovým demagogicko-vulgarizujícím způsobem, jakým ji napsal. Na stránkách tohoto spíše politického pamfletu než odborné publikace se to hemží urážkami a skandalizováním Viktora Korčného, jednostranným a inteligenci čtenářů urážejícím referováním o údajných zákulisních praktikách vyzývatele, glorifikací Karpova a jeho týmu, pečlivým vyhýbáním se všemu, co by mohlo jen náznakem poodhalit, jak to v Baguiu skutečně bylo... Sám Korčnoj si posléze na Filipovo chování stěžoval ve své knize "Antišachy", kde se např. zmiňuje o politicky servilních a Korčného dehonestujících článcích, které Filip, působící zároveň jako novinář, posílal do komunistického plátku Rudé právo... Možná, že je to podobné jako v případě Ivana Hlinky a musíme rozlišovat - něco jiného je Filip-šachista a něco úplně jiného Filip-člověk... Není to ale trapné? Není to spíše tak, že člověk (ať už šachista, hokejista nebo třeba elektrikář) by měl být integrální a mravně vyspělou bytostí, a nikoli skvělým odborníkem s pokleslým charakterem?!

Když přejdu do současnosti, zjišťuji, že "cosi shnilého v českém šachu" je stále. Otevřu třeba časopis Šachinfo (3/2011) a co nevidím - v jednom (nepodepsaném!) článku o vystoupení našich šachistů na Mistrovství Evropy se mimo jiné píše: "Vlastimil Jansa sice srdnatě bojoval, ale neměl na hru patřičný klid. Velmi negativně ho poznamenaly a stále ještě poznamenávají nepravdivé a doslova trapné mediální útoky na jeho osobu... Plivat na osobnosti, kterých bychom si měli vážit, to se ve slušné společnosti nedělá..." Tak nevím - pokud jde o "nepravdivé mediální útoky", proč si z nich pan Jansa vůbec něco dělá?! A o jaké útoky se vlastně jedná? Proč pisatel nehovoří konkrétně - bojí se snad, že na těchto nepravdách přece jen něco je a pan Jansa-člověk není zase tak úctyhodnou bytostí jakou bezesporu je Jansa-šachista?!

Domnívám se, že šachové prostředí by mělo být kultivovaným prostorem pro vzájemnou kultivovanou diskuzi, kde se nikomu nestraní a kde lidé nejsou rozdělováni na ty, co mají zásluhy a jsou tudíž nekritizovatelní a na plebs, který má držet hubu a krok. Bohužel vím, že skutečnost je tomuto ideálu na hony vzdálena. Spíše se nabízí analogie s politikou, kde vždycky vyhrává ten, kdo je vychytralejší, mazanější, kdo dokáže na druhého ušít boudu nebo mu nasadit psí hlavu...

Ale abych se vrátil k tématu - jak to tedy vlastně je s tím panem Jansou?

 

 

 

 

zobrazeno(10081x) | příspevky(32x)

vkládání nových příspěvků bylo pozastaveno

příspěvky k článku

23.08.2011 18:25:32 | Psohlavec

Severomoraváci jsou cípové, notouši a lamy.

21.08.2011 20:33:55 | středočech

Severomoraváku běž do prdele s celou  tvou Ostravou a Frýdkem či Třincem či jiným severomoravským hnusem zasypat ty kurvy ze severní Moravy  hnojem a oplotit. Samý debilní polák či šmejd šachista.

SPARTA  PRAHA.

 

17.08.2011 23:04:48 | fordman

Z vašich zvratků je mi zle, nectíte žádné zásady, ani ty nejzákladnější. I kdyby se váš syn stal mistrem světa, tak z vás to lepšího člověka stejně neudělá. 

 

12.08.2011 16:17:48 | Severomoravák

Na severní moravě, že jsme břídilové a hrajou se tu špatné šachy??? Opak je pravdou!!! Frýdek-místek vychoval obrovské množství kvalitních šachistů a i v dnešní české šachové špičce jich je hodně z našeho kraje.... Namátkou třeba Robert Cvek.... Není to tak dávno co Opava vyhrávala extraligu.... To že v Čechách je více peněz (Nový Bor) je věc druhá....

 

12.08.2011 14:06:58 | Bond(James)

Příspěvek 12.08.2011 11:50:38 | Bond (James) je opět fake od nějakého "odvážného" přispěvatele, ale pozorný čtenář snad už ze stylu pozná, že takové sračky bych tu nepsal.

12.08.2011 12:31:56 | středočech

V Praze je dost kvalitních týmů + Novoborský to je velká síla. Opravdu, jak uvádí Bond na té severní Moravě jsou velcí břídilové, každý rok sestupuje někdo z Extraligy, opravdu kvalita na severní Moravě je mizivá. Ale nevím, proč se to píše v tomto příspěvku, který je o ničem.

12.08.2011 11:50:38 | Bond (James)

Já jsem ze severní Moravy a také se nechlubím, že umím hrát šachy. Šachům rozumím, jak začátečník, který se učí tahat s fiurkami. Na severní Moravě jsou nejslabší tými z celé ČR.

 

 

12.08.2011 11:37:40 | Alice

Trenéři jsou k ničemu. Dnes jsou vypracované šachové motory a není potřeba trenéra. Ten kdo vyzdvihuje trenéry tak šachům vůbec nerozumí a zaspal dobu. Bohužel realita je taková. Šachisté, kteří neuznávají šachové motory tak začnou stagnovat.

09.08.2011 13:28:36 | Andreas Hauslaeder

Ja se divit, proč tento blog pan Hofirek vubec psat? On tady nic rozumneho nikdy nerikat? Ja se opravdu, ale opravdu moc a moc divit. 

07.08.2011 19:02:03 | PK

vyborny clanok !

02.08.2011 18:24:44 | středočech

Píšete tady o charakteru, ale své názory neobhajujete, na otázky neodpovídáte.Kde je tedy váš charakter?

02.08.2011 14:16:00 | Andrea Halouzkova

Opet luxusni blog, na ktery se lide chyti

Presne timto se pan Hofirek (ex treti nej trener) bavi

Nicmene si rad precitam tyto blogy i diskuze, hezky den.

Zavrete oci, odchazim

31.07.2011 21:25:07 | Ryšan

Víte někdo, kdy a zda vůbec se uskuteční avízovaný mač Benedikt v. Vojta? Pokud ne, navrhuji zápas B. Hofírek - V. Jansa.

29.07.2011 18:54:08 | Jan Hofírek

AC Frehley - Nejde o vystupování na obranu Korčného, to po panu Filipovi jistě nikdo nežádal. Jde ale o to, že Viktora Korčného nemusel ve své knize špinit způsobem, který šel neuvěřitelným způsobem nad rámec toho, co bylo i v komunistickém režimu "normální".

29.07.2011 00:53:30 | středočech

Vážený pane Hofírek,

mrzí mě, že už se asi nedozvíme, v čem spočívá vaše trenérská vyjímečnost. Sliboval jste řadu článků, ale skutek utekl. Označil jste se za jednoho ze tří nejlepších trenérů u nás, přeskočil jste např. pana Jansu, ale nevysvětlil jste nám, v čem jste lepší.

   Proto prosím o reakci na článek, který vyšel na stejném webu, na kterém zde prezentujete vaše názory. V jednom z předchozích článků píšete, že se asi všichni shodneme, že nejdůležitejší částí partie je zahájeni  a že se váš syn koncovky neučí, protože je trénuje při partii.Jak tedy hodnotíte názor vašeho blogujícího kolegy GM Cveka , který ve svém článku http://www.blog.praguechess.cz/index.php?blog=cvek&orderby=224&strankovani=0 ze svého pohledu velmistra vysvětluje  návod, jak se zlepšit z výkonnosti  2100, 2200, 2300 právě studiem koncovek.

Myslíte, že se GM Cvek mýlí?  Děkuji za odpověď

P.S. Věřím, že jste schopen své názory obhájit.

 

28.07.2011 21:59:49 | M

Dobrý večer pane Hofírku. Ten článek má pravdivé jádro, ale žádnou hloubku. Máte pravdu, ale ta je zde nabílední až banální. Zbytečný prostor. Navíc, že zrovna Vy někoho kritizujete za "demagogicko- vulgarizující (asi jste chtěl napsat spíše vulgárním, neboť nevím koho či co má ten způsob vulgarizovat)" způsob psaní mě udivuje. Když pro nic jiného, tak pro tento Váš článek. M

28.07.2011 20:26:41 | Sammy Shoker

Pokud jde o pana Jansu, tak Vám uvedu takový příklad. Dejme tomu, že by Váš syn jel hrát za družstvo nějaký důležitý turnaj. Měl by slíbeno, že bude hrát na 1.desce. Teprve před začátkem soutěže by mu vedoucí nebo kapitán sdělil, že chce dát příležitost jinému hráči a Benedikta odsunul do role náhradníka, který nastoupí jen tehdy, když se někomu nebude dařit. Takové jednání by se málokomu líbilo a přesto prakticky totéž předvedl V.Jansa na Mitropě /turnaji reprezentačních družstev). Začal totiž Katku Němcovou, mistryni republiky, která byla nominována na 1.desku, přemlouvat, aby nechala hrát své spoluhráčky, "aby si mohly uhrát normy". Katka tento psychický nátlak nevydržela a odjela domů. To pak vyvolalo ze strany pana Jansy bouřlivou reakci a podle některých zpráv na nšs se dokonce snažil znemožnit Katce účast na olympiádě a podněcoval svazové funkcionáře, aby jí zastavili činnost. Takové metody se zase řadě lidí nelíbily a v diskusích na nšs to dali jasně najevo. To byli zřejmě ty mediální útoky. Do celé věci byli zapleteni ještě další lidé, např. Talla, Sejkora, disciplinární komise, ale myslím, že vše podstatné jsem napsal.  

 

28.07.2011 12:14:56 | Bond(James)

No tedy musím říct, že obsahově mě tento článek poněkud zklamal, ani celkem není o čem polemizovat, nedozvěděli jsme se názor p.Hofírka na p.Jansu, takže celý článek by se dal shrnout pouze do závěrečné otázky.

Rád bych se spíše nco bližšího dozvěděl o Vašich tréninkových metodách - jak jste tedy řešili přípravu zahájení - podle teorie, s pomocí počítače, vlastními silami, mohl si syn vybrat co chce hrát nebo jste mu nějaké varianty "vnucoval"...?

27.07.2011 16:36:19 | AC Frehley

Mě Filip nikdy nijak neimponoval, ale jak jste veřejně vystupoval na obranu Korčného vy v roce 1976, pane Hofírku?
Neboli Baguio je šachová kniha, docela čtivá a pochopitelně stranící Karpovovi - jinak by vůbec nevyšla.
Nemyslím, že to "stranění" vymezilo z ještě torelovatelné slušnosti. To tu byli větší "zanícení" soudruzi.

27.07.2011 14:31:52 | kyssling

Takovýhle článek si vždycky rád přečtu, jen dál a nenechat se otrávit. Jinak podle mě (i když to nikoho nezajímá) chování a návrhy pana Jansy jak byly popsány na nss zcela jistě velké MINUS.

27.07.2011 14:25:55 | DST

Skvele som sa zabavil, rovnako ako na predchadzajucich trenerskych radach.

Ak si niekto trufa hodnotit cloveka komplexne, tak je asi len odvazny... 

Velmi jednoduchy prihlad: Winston Churchill  a jeho "absollutely no sport" urcite nenadchyna ziadneho rodica, ktory sa snazi rozhybat svoje dieta od knihy, PSP alebo pocitaca. Nehovriac o tom, ze nechal zbombardovat jedno mesto kvoli tomu, aby Nemci neprisli na prelomenie ich sifrovacieho kodu. A kolkokrat obratil politicky kabat prestupovanim do roznych parlamentnych stran! Asi su Anglicania mimoriadne hlupy narod, ze ho davaju za vzor svojim detom... 

Alebo zeby pochopili, ze je dobre uvadzat Churchillove mimoriadne zasluhy, aby sa ako narod nemuseli hanbit ako sa odvazne spravali, ked im Nemci chceli okupovat?

 

 

 

 

 

27.07.2011 13:45:43 | divák

 Pane Hofírek, musím s vámi souhlasit.Přestanete-li si hrát na trenéra a budete-li psát o věcěch, o kterých něco víte, pak se vaše názory dají i číst.

27.07.2011 13:01:44 | Eduard

 

Co peníze, podařilo se už vrátit? Přemluvil jste to ochotné sdružení, které pro vás shánělo finance pro Bulharsko, aby dárcům vrátilo peníze?

27.07.2011 12:13:16 | Pavel Háse

Moc vtipné, pane Hofírku. Vás ta diskuze pod svými články asi docela baví, takže nyní očekáváte, že se zde rozjede 2.kolo toho, co bylo na NŠS pod loňskou Mitropou ...

27.07.2011 12:07:36 | jander

Jansu nikdo mládeži za vzor nedává. Naštěstí.

27.07.2011 10:24:06 | pawn

Miroslav Filip - přirozeně

27.07.2011 10:22:20 |

Předešlý příspěvek psal pawn

27.07.2011 10:19:31 |

Zmiňovaná diskuze o Ivanu Hlinkovi je tady:

http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/publ_izurnal/_zprava/129117#diskuse

konala se den po jeho smrti a týkala se skutečně pouze jeho hokejové kariéry hráče a trenéra, která je z českého pohledu impozantní. Netýkala se jeho soukromého života, na což moderátor upozornil posluchače, který volal krátce před 24. minutou pořadu a upozornil na knihu bývalé manželky Ivana Hlinky, ve které je popisováno jeho chování k ní jako velmi nevhodné.

Hofírek uvádí: To jste neviděli (tedy neslyšeli) ten povyk! Moderátor volajícího okřikl, co si to dovoluje a hosté ve studiu vyjadřovali své zhnusení nad tím, že někdo může takto hovořit o člověku, který to v hokeji tak daleko dotáhl a který tak skvěle a po tolik dlouhých roků reprezentoval naši vlast. V paměti mi utkvěla jedna věta, pronesená rozlobeným moderátorem: - ne skutečně nic takového není od moderátora slyšet a vůbec nebyl rozlobený. Pan Hofírek si vymýšlí, měl by také ukázat místo v diskuzi, kde je dáván pan Hlinka za vzor mládeži. Diskuze je zcela věcná a její obsah odpovídá tomu, jací hokejoví odborníci se jí zúčastnili. Pokud někomu chybí hodnocení osobních vlastností Ivana Hlinky, měl by si položit otázku, zda něco takového vůbec patří do sportovního pořadu, který se konal navíc pouhý den od tragické smrti.

Jinak nikdo nemůže hodnotit Ivana Hlinku kromě těch, kteří s ním mají konkrétní zkušenosti a vědí pravdu. Pan Hofírek sice nehovoří o tom, jaký tedy podle něho měl Ivan Hlinka charakter, ale předkládá nám falešný obraz diskuze o něm a rozčiluje se nad odbytím posluchače, který ho nechválil. Ivana Filipa ani Jansu jsem nepoznal, ale jedno mi je jasné už teď - Pan Hofírek plácá páté přes deváté bez ladu a skladu.

26.07.2011 20:11:10 | MŠ

Když člověk přihmouří oči, dal by se článek považovat za normální, místy i zdařilou úvahu o šachovém světě, avšak ta poslední otázka se dle mého názoru skutečně příliš nevyvedla. Troufnu si říci, že především díky této otázce se tu "rozjede" skutečně divoká diskuse, někdo váš článek zřejmě pochopí jen jako urážku, popravdě když jsem ho četl prvně také mi tak trochu připadal. Když jsem jej ale přečetl znovu, musím uznat, že v něčem máte skutečně pravdu a plně v tom s Vámi souhlasím. Jsem si ale jist, že zanedlouho tento můj příspěvek zmizí pod hromadou dalších diskutujících právě o p. Jansovi a o Vás samém ! A to vše jen kvůli té "zbytečné" poslední otázce...

26.07.2011 17:52:18 | Tobi

Nenapsala jsem, že se o někoho otíráte Vy. Napsala jsem, že k tomu vybízí a podněcuje takto sepsaný blog. A to se mi nelíbí.

26.07.2011 16:15:22 | Jan Hofírek

Tobi - Nevím, o koho se "otírám". Pouze jsem nadhodil otázku, jak je to s těmi mediálními útoky na p. Jansu...

26.07.2011 15:55:01 | Tobi

Myslím, že si vybavuji Vámi zmíněný článek v časopise ŠachInfo. Je to sice už dlouho, co jsem jeho 3. vydání v letošním roce četla a nemám ho právě po ruce, ale domnívám se, že z článku poměrně jasně vyplynulo, že autorem je p. Modr a šlo buď přímo o rozhovor s p. Jansou, nebo o dovětek za ním, pokud si dobře pamatuji. Mohu ale myslet i článek jiný. Souhlasím s Vámi v názoru, že – cituji: „Když přejdu do současnosti, zjišťuji, že "cosi shnilého v českém šachu" je stále.“ Např. mnohá vyjádření ve Vašich blozích za takové „shnilosti“ považuji. Také souhlasím s tím, že – cit. „šachové prostředí by mělo být kultivovaným prostorem pro vzájemnou kultivovanou diskuzi“ a rozhodně se domnívám, že Vy k vytváření Takového prostředí svými blogy naprosto nepřispíváte! Už třeba volbou dnešního tématu, které podněcuje a vybízí k „otírání se o někoho“. Domnívám se, že Vámi položená otázka, kterou končíte svůj dnešní blog by měla spíš znít: „Jak je to vlastně s Vámi, pane Hofírku?“ Nebylo by vhodnější začít sám u sebe?

Untitled Document



ceskecasino.com

www.praguechess.cz |
reserved by Pražská šachová společnost, o.s. | designed by pb | optimalized 1024x768 IE, FireFox