Jan Hofírek

otec a trenér Benedikta Hofírka, mistra ČR v rapidu 2010 - H12, mistra ČR 2011 - H12

Z trenérova deníku -2-

[19.09.2011 08:16:49]

13.3.2011

Takže - kostky jsou vrženy... Včera ráno odejel Benedikt do Koutů nad Desnou, kde se od 12. do 19. března bude hrát o tituly mistrů České republiky ve všech věkových kategoriích, tedy H10, H12, H14, H16, D10, D12, D14 , D16 a rovněž turnaj H18 a H20. Navíc ještě nějaký Open dospělých a rapid turnaj. Je to prý "megapodnik", šachistů přijelo skoro 350, dalších 200 lidí tvoří doprovod, takže hotel Dlouhé stráně asi praská ve švech. Moje žena ochotně převzala roli "trenérky" a "manažerky", dokonce se na ten "prázdninový" týden celkem těší, já zůstávám doma a budu to celé ve volných chvílích sledovat na internetu. Benedikt je nasazen jako č.1 a pokud se mu bude dařit, měly by být jeho partie "živě" přenášeny pomocí on-line šachovnic. V posledních dnech se syn připravoval především studiem zahájení, resp. jejich opakováním.

1.3. vydala Mezinárodní šachová federace novou ELO-listinu, Benedikt má 1980 bodů a je v naší zemi nejen stále v čele kategorie H 12, ale svůj "náskok" ještě zvýšil. Co se týká jeho postavení ve světovém žebříčku, tak mezi 69 026 dvanáctiletými šachisty je na 60. místě.

Včera odpoledne se hrálo 1. kolo, Benedikt v něm po výborném výkonu přehrál Vojtěcha Wagnera z Hradce Králové, dnes ve 2. kole pak v pouhých 16 tazích rozdrtil Tomáše Lišku z 1. Novoborského ŠK. Zítra se hraje dvojkolo, Benedikt mi volal, že se na něj moc těší a chtěl by obě partie vyhrát. Jeho nejvážnější soupeři neodstartovali nejlépe, ale po dvou partiích je ještě příliš brzo na jakékoliv prognózy. Po zítřku budeme mnohem chytřejší...

 

Benedikt Hofírek - Vojtěch Wagner

Anglická hra

 

1. c4 e5 2. Jc3 Jf6 3. g3 c6 4. Jf3 d6 5. Sg2 Se7 6. d4 Dc7 7. O-O O-O 8. e4 Sg4 9. d5 c5 10. h3 Sd7 11. Jh4 Dc8 12. Kh2 Je8 13. f4 S:h4 14. g:h4 f6 15. f5 Kh8 16. h5 Vg8 17. Vg1 Jc7 18. a4 Ja6 19. Se3 Df8 20. Sf3 Df7 21. De2 Jb4 22. Vg2 a6 23. a5 Vab8 24. Vag1 Ja8 25. Jd1 b5 26. b3 b:c4 27. b:c4 Sa4 28. Jf2 Dc7 29. Jg4 Jc2 30. h6 De7 31. V:g7 V:g7 32. Sh6 Vgg8 33. J:f6 D:f6 34. Sg7 V:g7 35. V:g7 D:g7 36. V:g7 K:g7 37. Dg2 Kf6 38. h4 h6 39. Dg6 Ke7 40. De6 Kd8 41. D:d6 Ke8 42. D:c5 Jc7 43. d6 Vb7 44. f6 - černý se vzdal

 

Jiří Liška - Benedikt Hofírek

Pirc-Ufimcevova obrana

 

1. e4 d6 2. d4 Jf6 3. Jc3 g6 4. Jf3 Sg7 5. Se2 O-O 6- O-O Jc6 7. h3 e5 8. Se3 e:d4 9. J:d4 Ve8 10. J:c6 b:c6 11. f3 Jh5 12. Ve1 Se5 13. Sf2 Dg5 14. h4 Df4 15. Kf1 Dh2 16. Sd3 Jf4 - bílý se vzdal

 

15.3.2011

Takže chytřejší o mnoho nejsme, ovšem takové už jsou prostě šachy... Ale začnu po pořádku:

Včera v první partii Benedikt vyhrál, nebylo to ale nijak snadné - ze zahájení vyšel s dost podezřelou pozicí, bránil se však výborně a soupeř začal chybovat, čehož syn v koncovce s přehledem využil.

Ve druhé partii obětoval Benedikt hned v zahájení figuru za dva pěšce a útok. Nevím, proč to udělal - příčinou asi byla určitá eufórie z dosavadních vítězství a pocit, že mu "všechno projde". Soupeř ho ale vyvedl z omylu - po čtyřhodinové bitvě musel Benedikt kapitulovat a cestu k titulu mistra republiky si pěkně zkomplikoval. Je na druhém místě spolu s dalšími třemi "tříbodovými" hráči. Jeho včerejší přemožitel Jan Vykouk vede s plným počtem 4 bodů, domnívám se však, že toto "tempo" nevydrží a odpadne, protože - při vší úctě k jeho dosavadnímu výsledku - jeho hra je značně nevyrovnaná.

 

Jan Vykouk - Benedikt Hofírek

Pirc-Ufimcevova obrana

 

1. e4 d6 2. d4 Jf6 3. Jc3 g6 4. Jf3 Sg7 5. Se2 O-O 6. O-O Jc6 7. h3 e5 8. d5 Je7 9. Sd3 Jh5 10. g4 Jf6 11. Jh2 c6 12. Se2 J:e4 13. J:e4 c:d5 14. Jg3 f5 15. g:f5 g:f5 16. Sg5 f4 17. Jh5 S:h3 18. J:g7 K:g7 19. Ve1 Vg8 20. Kh1 Sg2 21. K:g2 Kf8 22. Kh1 V:g5 23. Vg1 V:g1 24. D:g1 Jg6 25. Vd1 d4 26. Sd3 De8 27. Se4 Vc8 28. Dg4 Vc7 29. Vg1 Vg7 20. Jf3 Dd7 32. Sf5 De7 33. Jg5 Vg8 33. Dh5 Ke8 34. J:h7 Kd8 35. S:g6 e4 36. Dg5 e3 37. D:e7 K:e7 38. f:e3 d:e3 39. Sh5 Vh8 40. Vg7 Ke6 41. Kg2 Kd5 42. Kf3 Vc8 43. c3 b5 44. Sf7 Kc6 45. Sh5 a5 46. K:f4 b4 47. K:e3 b:c3 48. b:c3 Kb5 49. Kc3 Ka4 50. Sf7 Ka3 51. Sd5 Vc5 52. Jf6 a4 53. Va7 V:c3 54. Kc4 Vc1 55. Sb3 Vf1 56. V:a4 Kb2 57. Je4 Vf4 58. Sd5 Vf1 59. Sc4 Vc1 60. Sd3 d5 61. Jc3 - černý se vzdal

 

Za malou chvíli začne páté kolo, Benedikt se utká s Arsenijem Anaškinem a já budu napjatě sledovat, jak si povede. Je jasné, že "musí" vyhrát.

 

16.3.2011

Benedikt včera dosáhl skvělého vítězství - hrál "svou" pozičně-technickou hru a soupeři nedal šanci. Velký dojem na mne ovšem udělala i Anaškinova houževnatá obrana a jeho snaha o aktivní hru ve stísněné pozici. Byla to oboustraně výborně hraná partie a jsem rád, že ji Benedikt v "karpovském" stylu rozhodl ve svůj prospěch.

 

Benedikt Hofírek - Arsenij Anaškin

Anglická hra

 

1. c4 Jf6 2. Jc3 e5 3. g3 Sb4 4. Sg2 O-O 5. e4 Jc6 6. Jd5 J:d5 7. c:d5 Jd4 8. Je2 J:e2 9. D:e2 d6 10. O-O Sc5 11. d3 f5 12. Se3 Sb6 13. S:b6 a:b6 14. f4 De8 15. a3 Sd7 16. Vf2 f:e4 17. d:e4 Sb5 18. De3 De7 19. f5 Vab8 20. Sf1 Sd7 21. g4 h6 22. Vg2 Dg5 23. Df2 Df6 24. h4 g5 25. h:g5 D:g5 26. Ve1 Kg7 27. Ve3 Vf6 28. Vh3 Se8 29. Vh5 S:h5 30. g:h5 D:g2 31. S:g2 c5 32. De2 Va8 33. Db5 Vf7 34. D:b6 Va6 35. Db3 Kf6 36. Dg3 Vg7 37. Db3 Va8 38. Db6 Vag8 39. D:d6 Kf7 40. De6 Kf8 41. Df6 Ke8 42. D:e5 Kf7 43. Dh2 Vg4 44. Kf2 - černý se vzdal

 

Dnes bude hrát Benedikt na druhé šachovnici s Alešem Krčilem, který se po slabším začátku prodral do vedoucí skupiny. Mimořádně důležitý bude i výsledek na třetím on-linu, kde se střetnou Arsenij Anaškin a Marek Matyáš.

Včera odpoledne jsem byl něco vyřizovat v Brně, když mně volal Benedikt s tím, zda bych se mu "nepodíval" na jistou variantu Pirc-Ufimcevovy obrany, o níž si myslí, že ji dnes Aleš bude hrát. Všeho jsem tedy nechal a jel hned domů, abych to proanalyzoval a večer mu poslal. Benedikt má bojovnou náladu a chystá se udělat s Alešem "krátký proces". Nic jiného mu také nezbývá - na cestě k titulu musí odvalit dva "balvany" - tedy Aleše Krčila a Marka Matyáše.

 

17.3. 2011

V partie s Alešem Krčilem se v zahájení a vlastně i ve střední odehrával principiální Pirc-Ufimcevův "spor". Benedikt získal hned zkraje převahu, kterou se mu dařilo nadále stupňovat a zdálo se, že výbornou poziční hrou soupeře postupně přehraje. Aleš ovšem v horší pozici skvěle vzdoroval, nacházel ty nejlepší obranné tahy a koncovka těžkých figur, do níž hra posléze přešla, se zdála být výhodnější spíš pro něho. Pak se však stalo něco, co Kasparov označuje termínem "zatmění mysli". Benedikt v domnění, že může partii zakončit přímým útokem na krále obětoval dámu s tím, že po jejím vynuceném vzetí následuje mat. Chyba lávky - bílému králi zůstávalo jedno ústupové pole! Ovšem ono "zatmění mysli" bylo tentokrát oboustranné - Aleše ta oběť dámy s následným "nekrytelným" matem tak překvapila, že se okamžitě vzdal. Šachy jsou krásné, ale i kruté...

Benedikt je po 6. kole s 5 body v čele tabulky a směřuje k vítězství v turnaji. Nyní by ho již nemělo nic zastavit. Poslední tři partie s největší pravděpodobností vyhraje a stane se mistrem České republiky. Vůbec o tom nepochybuji, věřím mu, že svou šanci již nepustí.

...Benedikt před chvílí vyhrál divokou partii s Josefem Havelkou - měl v ní od začátku jasnou poziční převahu, kterou posléze vystupňoval k zisku kvality, ovšem závěr byl dost dramatický, protože soupeř v časové tísni vrhl všechno do útoku a zle Benediktovi "zatápěl". Nakonec se ale synovi podařilo vyhnout se jak matu, tak i věčnému šachu a uplatnit velkou materiální převahu...

 

Benedikt Hofírek - Josef Havelka

Holandská obrana

 

1. c4 f5 2. Jc3 e6 3. d4 d5 4.Sf4 Jf6 5. Jf3 Se7 6. h4 c6 7. c5 Jbd7 8. e3 b6 9. Jg5 Jf8 10. b4 Jg6 11. Sg3 h5 12. Se2 Jg4 13. b5 S:g5 14. h:g5 D:g5 15. S:g4 h:g4 16. b:c6 O-O 17. Jb5 h4 18. Sd6 Vf7 19. Jc7 V:c7 20. S:c7 b:c5 21. d:c5 Sa6 22. Sd6 h3 23. g3 Df6 24. Vc1 Df5 25. c7 De4 26. Vh2 Vf8 27. S:f8 Je5 28. Db3 Jd3 29. Kd2 J:c1 30. K:c1 Dg2 31. V:g2 h:g2 32. Dd1 Sf1 33. c8D g1D 34. Sd6 Kh7 35. Da6 D:f2 36. Da:f1 D:e3 37. Dd2 Da3 38. Kb1 Kg8 39. Df8 Kh7 40. Dc2 - černý se vzdal

 

19.3.2011

Benedikt je mistrem České republiky! Rozhodlo o tom jeho včerejší vítězství nad Markem Matyášem. Markovi šlo o hodně - jedině výhra by mu zachovala naději na medailové umístnění a proto bojoval ze všech sil. V Pirc-Ufimcevově obraně hrál ostrou variantu útoku tří pěšců - tu však Benedikt dobře zná a nenechal se tudíž zaskočit. Rozhořel se boj na ostří nože, vznikla neobyčejně komplikovaná pozice, která dávala oběma hráčům pořádně "zabrat". Jednu chvíli se zdálo, že převaha se definitivně kloní na Benediktovu stranu, ovšem soupeř si několika jemnými tahy vytvořil nebezpečné hrozby. Závěr partie probíhal v oboustranné silné časové tísni, kde se oba hráči dopouštěli hrubých chyb - rozuzlení celého dramatu nakonec vyznělo v Benediktův prospěch, ovšem klobouk dolů před Markovým výkonem!

V dnešní partii se Benedikt střetne se svým "starým známým" Františkem Mrkusem ze Starého Města. Ten se výborným finišem dostal na dohled medailovým pozicím a bude jistě hrát nekompromisně na výhru, stejně tak jako Benedikt, který na výhru hraje vždy.

... Je dobojováno! Benedikt vítězí i v poslední partii, a to po perfektním a odpovědném pozičním výkonu. Byla to opět jedna z těch partií, o nichž se domnívám, že právě takto se mají šachy hrát. Mám radost, že si Benedikt mé rady bere k srdci a hraje stylem, který jsem mu vždycky doporučoval a k němuž jsem ho od začátku vedl.

 

Benedikt Hofírek - František Mrkus

Anglická hra

 

1. c4 e5 2. Jc3 Jf6 3. g3 Jc6 4. Sg2 Sc5 5. e3 d5 6. J:d5 J:d5 7. c:d5 Jb4 8. Db3 c6 9. Jge2 J:d5 10. O-O O-O 11. Jc3 Jb4 12. Je4 Se6 13. Dc3 Sd6 14. a3 Jd5 15. De2 Sf5 16. d3 Se7 17. Sc3 f6 18. Vfd1 Sg4 19. Vdc1 Vad8 20. d4 e:d4 21. S:d4 a6 22. Jc5 S:c5 23. S:c5 Vfe8 24. e4 Jc7 25. Sb6 Va8 26. f3 Sh5 27. Vd1 De6 28. Sf1 Sf7 29. Vd4 Db3 30. D:b3 S:b3 31. Vd7 Kf7 32. V:b7 Vab8 33. V:b8 V:b8 34. Se3 Se6 35. b4 Va8 36. Vc1 Sb3 37. Vc3 Se6 38. Vc5 Sc8 39. Va5 Sb7 40. Sc4 Ke8 41. Kf2 Kd7 42. f4 Jg6 43. e5 f:d5 44. f:e5 Jf8 45. Sc5 Je6 47. Sd6 Jd8 47. Sd3 g6 48. Vc5 Jf7 49. Vc4 J:d6 50. Vd4 Vf8 51. Ke3 Ve8 52. V:d6 Kc7 53. Kd4 Vd8 54. V:d8 K:d8 55. Kc5 Kc7 56. e6 Sc8 57. Sc4 g5 58. h4 g:h4 59. g:h4 Sb7 60. e7 Kd7 61. Kb6 Sc8 62. Se6 - černý se vzdal

 

Jak tento turnaj zhodnotit?

Role favorita není jistě lehká a tím více si cením toho, že se jí Benedikt nezalekl a prostě hrál "svoje" šachy bez toho, aby se "nervoval" tím, že "musí" turnaj vyhrát. Po porážce ve čtvrtém kole nijak nezakolísal, naopak zbylých pět partií vyhrál a nakonec obsadil první místo s obrovským, 1,5 bodovým náskokem. Tu prohranou partii rozhodně nepovažuji za špatně sehranou - po intuitivní oběti figury hrál velmi dobře a stále usiloval o výhru, jeho soupeř se ale dokázal přesnou hrou ubránit a zvítězit. V partiích s Wagnerem, Liškou, Anaškinem a Mrkusem se Benedikt představil v tom nejlepším světle a přesvědčivě ukázal svou šachovou sílu. Dvakrát měl sice "namále", ale hrubou chybu, jakou udělal v partii s Krčilem, "spáchá" občas i sebelepší hráč a časová tíseň v souboji s Matyášem je jistě dostatečnou omluvou za těch několik "blundrů". Benedikt přijel na republikový přebor s novým a ještě ne zcela "zažitým" repertoárem zahájení a tato skutečnost byla do jisté míry znát - do střední hry někdy přecházel s horší pozicí, ale pak většinou dokázal přesnou poziční hrou strhnout převahu na svou stranu. Má ještě hodně "rezerv" a slabých míst, ale to je vlastně dobře, protože tím pádem je zde prostor pro další zlepšování.

Možná, že přišla chvíle na určité bilancování. Jsou to totiž skoro na den 3 roky, co jsme se synem začali jezdit na šachové turnaje a trénovat. Ze šachového začátečníka, kterým Benedikt byl na jaře 2008 , se během těchto 3 let stal mistr republiky. Je to úspěch? Podle "normálních" měřítek určitě ano, ovšem já si zpětně uvědomuji i řadu chyb, jichž jsem se jako trenér dopustil a je možné, že kdybych jisté věci dělal jinak, syn by byl dnes ještě dál. Během těchto roků jsem se vlastně učil i já sám - a to umění být dobrým trenérem. Stal jsem se jím? Asi ano, alespoň pokud lze soudit podle synových výsledků. Ale stejně tak, jako usiluji o Benediktův šachový růst, chci se v budoucnu snažit i o své trenérské zdokonalování. Je to vzájemná symbióza - otec a syn, trenér a "žák". Jeden potřebujeme druhého, protože - jak říká jedno přísloví - "jsme na jedné lodi".

Takže - napnout plachty a vzhůru za novými dobrodružstvími!

 

 

zobrazeno(21473x) | příspevky(60x)

vkládání nových příspěvků bylo pozastaveno

příspěvky k článku

01.10.2011 11:10:38 | js

 Tak tedy minimálně dva četli smázlý článek, Pavel Háse potvrzuje, že po článcích bezkonfliktních, přišel zase jeden peprný a možná až moc i na tento web. Pan Hofírek tedy nasadil takovou uspávací taktiku silných fotbalových týmů. Vsadil, že změna taktiky přinese další větší uspěch (stále jen útočné články se prostě zajedí  a co tak si získat sympatie bezkonfliktními, kde "jen" oslavuje úspěchy syna). Ale co to sakra od zeleného stolu mu to zatrhli. Nejprve, že pravidlo o týdnu a do týdne nevyřešili.  Vše možná, zatím jen doměnky.

 Jinak si uvědomte, že webmaster je "pouze" placený/odměňovaný/nadšenec (nehodící škrtněte) Pavla Matochy s povinností řídit se jeho pokyny. Na něho se obracejte s připomínkami, webmaster za to nemůže.

 Osobně bych ještě do příštího týdne počkal co se z toho vše vyvrbí. V nejhorším Alici s Pavlem Hásem prozkoušíme z jejich paměti a pasáže nám odrecitují, ale vyčkejme.

29.09.2011 21:40:48 | čtenář

A co na to autor? Není to jen nějaká kulišárna?

29.09.2011 20:05:01 | H.N.Pillsbury

Tak už i tady zavládla cenzura? Opravdu velké zklamání. Já jen doufám, že i když bude panu Hofírkovi zde znemožněno publikovat , uvidíme jeho články jinde. Diskuse zavřít můžete, pravdu ne !

29.09.2011 18:07:52 | Krolop Petr

Pan webmaster zřejmě usoudil, že nám není ničím povinován a tudíž se na nás poněkud /sice demokraticky, leč přesto/ vybodne. Ovšem, nezoufejme! Neboť jak známo, sliby se mají plnit alespoň o vánocích! Tož, ty tři měsíce ještě počkejme!

29.09.2011 14:56:27 | Pavel Háse

Zdá se že měla. Já ten článek stihl i jednou přečíst, není ani tak moc divu . Snad se čeká, až skončí týmová soutěž a na svazu si někdo udělá čas k sepsání nějakého stanoviska, které vše vysvětlí .

Druhý týden nám pomalu končí a žádný článek ve stejném znění tu nevidím. Asi to vypadá, že snaha autora otestovat hranice na nějakou mez již narazila.

27.09.2011 10:12:42 | Krolop Petr

Docela jsem původně webmasterovi i  trošku věřil, leč pravdu měla Alice !!

27.09.2011 00:24:08 | Pavel Háse

@Webmaster: No tak se již těším na ten necenzurovaný příspěvek v plném znění.

25.09.2011 12:50:53 | pechac

 To JHK:

Je tam perfektný filter na vyhľadávanie 

http://www.c7c5.com/?pgid=ratingf

23.09.2011 14:21:09 | Pavel Háse

Přímé vyvrácení tam snad není, ale černý má problémy (4.Jf3 g5 5.g3 ... po 5.d4 tam snad vyrovnání je). Může ovšem i 4.-Jf6, což je varianta, kterou jsem moc nezkoumal. Na vysoké úrovni se prakticky nehraje, protože proč riskovat, když po 1.-d5  s dalším 2.-g6 by měl černý získat relativně pohodlnou hru. V praktické partii se to zkoušet dá, ale kdo hraje 1.f4 pravidelně, obvykle ten gambit zná minimálně stejně dobře, jako černý.

23.09.2011 14:07:44 | Alice

 Teda, kritizovat mohu cokoliv, ale ne ze si nekdo postavil o strelce navic. Cerny mel kdykoliv moznost predtim se vzdat a B hral dle pravidel, ktera mu  umoznila si postavit treba i strelce.

23.09.2011 12:31:04 | čtenář

Belbo > Souhlasím, ale podle mě jde i posouzení motivu a okolností. Pravidla neřeší vše, jen davají určité mantinely. Proč jinak by bylo tolik sporů? Někdy je lepší postavit nejsilnější figuru a nebo i vzdát vyhranou pozici. Někdy je pěkné dát mat 3 střelci...někdy je...

23.09.2011 12:09:30 | čtenář

js > Není to klukovina, je to přirozené dětské. Promiňte, ale není nahodou významem slova klukovina uličnický kousek? Dobře mu tak, má co chtěl, bude se mu o tom zdát a příště bude vědět, kdy se vzdát.  Určitě to Benediktovi přišlo estetické, ale nemůžeme vyloučit, že nechtěl i soupeře potrestat.

23.09.2011 10:28:05 | Belbo

vytýkat někomu, že si postavil něco jiného než dámu, je nemístná moralizace: pokus o morální apel mimo hranice morálního systému. Hlavním pojmem je zde SVOBODA, partie je umělecký výtvor, ve které má jeho tvořitel právo k úplně všemu v rámci pravidel. Např. vzdát se ve vyhrané pozici, stavět si koně do omrzení a podobně. Tato kvalitu šachu (dělat si co chci - a sklízet si sám pro sebe) je v protikladu s terorem všedního dne tím pravým vysvobozením. 

23.09.2011 09:42:37 | Bond(James)

Re P.H.: K tomu gambitu by mě zajímalo, co na to počítač - je tam nějaké jednoznačné vyvrácení za bílého nebo obligátní black is OK? (podotýkám, že přechod do královského gambitu nepovažuju za vyvrácení, spíše to musí být nějaká varianta po exd6 Sxd6 Jf3).

23.09.2011 09:37:02 | Bond(James)

No pokud vím, tak na superturnajích má vždy každý hráč k dispozici náhradní dámu (kupodivu se jim tam neztrácejí figurky jako na běžných turnajích - asi to bude těmi kamerami ) - narážím na poznámku jednoho diskutujícího, že Navara by to neudělal.

Ale to jen tak na okraj, aby řeč nestála. Samozřejmě to byl hlavně problém jeho soupeře, že nevěděl kdy se má vzdát.

Jinak mně na šachovnici taky občas vznikají pěkné koniny, a nemusím k tomu ani mít 4 koně

23.09.2011 09:36:14 | Pavel Háse

Věž nebo i střelce si klidně postaví i počítač, pokud mu vychází, že v následném tahu mu ji soupeř stejně vymění - z jeho hlediska je to pak jedno a patrně záleží jen na tom, ke které z možných výměn se dostane generátor tahů dřív. A jestli na mat stačil střelec, je to ten samý případ.

Něco podobného je začátečnická léčka Frommova gambitu: 1.f4 e5 2.fe5 d6 3.ed6 Sxd6 4.Jc3?? Dh4+ 5.g3 a nyní je úplně jedno, zda 5.-Dxg3+ 6.hg3 Sxg3# nebo 5.-Sxg3+ hg3 6.Dxg3#.

23.09.2011 09:19:20 | js

 Proč si stavět věž?

Soupeř se nechce vzdát, dámu mám, není vyhrocená časovka, ale shánět dámu po sále by mohlo býti časově rizikové. Pravidlo o zastavení hodin znám. Ale nechci vzbudit rozruch. Aby soupeř neřekl, že jsem se vzdal, nevyužil zastaveného času k jinému podrazu. Jistě bych vyhrál spor, ale nemám to zapotřebí být středem pozornosti. (jiný by třeba se v tom vyžíval, soupeře i jinak dorazit).  

No vždyť víme, i na světové úrovni, tonoucí se stébla chytá. Prostě chci jít za výhrou cestou nejmenšího odporu a k dámě mi ta věž stačí.

Střelec s matem:

 Vím, nebyl to případ Bena, ten si naopak musel třetího střelce sehnat. Připadlo mu estetické takto mat dát, třeba se mu to již nikdy v životě nepodaří. Není to klukovina, je to přirozené dětské, ale i dosplělý by možná takto využil.

Není to však přihlouplé od soupeře s elem přes 2000 malého kluka zkoušet až do matu? Dobře mu tak, má co chtěl, bude se mu o tom zdát a příště bude vědět, kdy se vzdát.  

 Pamatuji si kdysi, jak v žácích spoluhráč, když se mu nechtěl soupeř vzdát, postavil si čtyři koně a to pak bylo rodeo, krásná koní souhra až do matu.

23.09.2011 08:07:27 | Bond(James)

To by mě zajímalo, jaké důvody mají k tomu, aby si postavili věžku, když si múžou postavit dámu?

22.09.2011 21:59:07 | čtenář

Bond(James) > Většinou však k tomu mají jiné důvody ;-) Mat 3 střelci je sice pěkný, ale za více než kuriozitu ho pokládat nemohu. Černý se mu mohl vyhnout.

22.09.2011 18:05:24 | Bond(James)

I velmistrři si občas stavějí místo dámy věž a nokdo to nebere jako faux-pas.

22.09.2011 17:56:57 | čtenář

No, je pravda, že mat 3 střelci se často nevidí :-)

22.09.2011 16:55:24 | Jan Hofírek

Já jsem ten závěr partie uvedl spíše jako určitou kuriozitu, že je možné dát i mat 3 střelci.

22.09.2011 16:31:25 | čtenář

vtipálek > Byl to vtip? Pokud ano, tak se povedl :-)))

22.09.2011 16:09:34 | čtenář

vtipálek > Tak vyřešení této úlohy zabralo max .10 sekund (hráči z H12). Výhra však nad 2100 je pěkná. No a toho střelce beru jako klukovinu ;-)

22.09.2011 15:19:07 | Bond(James)

No to je jasné - pokaždé si vezmu sekundanta, který je expert na 1 zahájení a po pár letech jsem expert na všechno. Mít pořád jednoho to ani nedává smysl.

22.09.2011 15:13:10 | Belbo

Hlavní je u Benedikta motivace (ambice, ale v jeho věku zejména radost ze hry, tzn. ušetřit ho jakýchkoliv "dospělých" kontroverzí). Pak je třeba zajisit, aby mu byly dávány různorodé myšlenkové podněty (knihy, tematické treninky apod.). Teoreticky by mu měl každý přední český trenér něco dát. V jednom rozhovoru odpověděl na otázku po své všestrannosti Aronian, že za ní vděčí své praxi střídání sekundantů - každý mu ze sebe dal to nejlepší.

22.09.2011 13:54:15 | Pavel Háse

Ono není tak důležité, jak hraje Benedikt teď. Podle té poslední performance (9/9 na relativně slabším turnaji) má možná skutečně ji výkonnost kolem 2100, pokud se zrovna cítí dobře. Jde o to, jak by se měl výkonnostně posunout ještě víc, že nehrál v Bulharsku bych jako velkou tragédii nebral, nad tím ať brečí svaz, jestli ta umístění potřebují k loudění dalších dotací. Bobby Fischer byl velmistrem v patnácti a mládežnické turnaje také myslím nehrál.

V tom navrženém zápase od Ryšana bych to neměl lehké, nakonec abych se třásl, kdyby náhodou ten cenový fond sehnal. Jak si na tom Ryšane se sháněním peněz? Je potřeba zajištěná hrací místnost tak na týden, s jedním dvoukolem by se mohlo hrát na osm partií. K tomu cenový fond přibližně tak 1000/partie (při výhře vítěz bere, při remíze každý třetinu a zbytek se přesouvá na fond odměn pro Benediktova trenéra :). Dalších tak 5000 pro vítěze zápasu. A zajištění nějakého levného ubytování, náhradu cestovného. Hofírkové jsou z Brna, já z Prahy, takže nejméně jedna ze stran by musela hrát "venku". Benedikt má občas prázdniny, já už dávno jen relativně krátkou dovolenou. Ten cenový fond je potřeba právě pro to, aby se mi ji vyplatilo brát kvůli přátelskému zápasu ... Až ty prachy budeš mít, napiš nám zde znovu. Ale myslím, že jsi jen kecal, neseženeš nic. A kdyby něco jen málo, založ s tím konto a za rok či dva to třeba půjde použít na příspěvek některému z účastníků H14.

22.09.2011 13:31:24 | čtenář

Opravdu nic proti Benediktovi, ale tohle bylo snadný ;-)  V jeho věku by tohle našlo více dětí.

 

22.09.2011 12:13:25 | KK

Chtěl bych jen poznamenat,že to g8S mat si Benedikt mohl odpustit a normálně postavit dámu.Tohle by Navara nikdy soupeři neudělal !

22.09.2011 11:33:20 | Belbo

Z Benediktových partií pro mne plyne, že má velký talent. Jste samozřejmě jeho otec, později ale (nebo už ta doba přišla) navrhuji konzultovat jeho tréninkové postupy s někým dalším, podle hesla víc hlav víc ví. Ta oběť figury za 3 pěšce byla plně korektní (i když samozřejmě z praktického hlediska trochu zbytečná), nicméně byla náročná na dobrou hru. Přeju mu vývoj a rados ze hry

22.09.2011 10:17:50 | vtipálek

Geniální závěr partie. Speciálně  vypečené g8S mat ! V jeho věku by tohle řešení našel málokdo ! Je vidět,že synátor se potatil a Kredlovi se o takto postaveném matu bude ještě dlouho zdát ! 

22.09.2011 09:01:05 | Jan Hofírek

Já bych chtěl jenom zmínit jednu partii, resp. závěrečnou pozici partie posledního kola Hofírek (1915) - Kredl (2106): Bílý : Kg4, Vg7, Vc3, Sg5, Sh5, Pa2, Pc5, Pd3, Pe4, Ph6. Černý: Kh8, Df8, Sb5, Jd4, Pa4, Pe5, Pe6. Následovalo: 1. Sf7 Je2 2. Sf6 D:g7 3. h:g7 Kh7 4. Kg5 Se8 5. g8S mat.

22.09.2011 07:32:22 | Alice

 2HNP

Ma to znamenat, ze kdyz B (nasazeny 23) odehral turnaj s perfo 1989 tak odehral "silny" turnaj se ziskem 6,5/9? Dokonce rada dopredu poznamenam, ze neregistrovany Charalambidis hral na vic nez nasazovacich 1000, a ze B. vysledek je slusny. S 5ti hraci, co meli vyssi rating (a prumer 2094) uhral 2.5/5, zbyli 3 hraci meli prumer prakticky o 300nizsi (tj 3 lozene body) + prave jeden neregistrovany. 

Ale drzim Ti palce - podkurovani B a strkani hlavu do pisku pred B chybami (ktere jsou navic napravitelne) je jedinecna moznost jak uspesne znicit B potencial.

22.09.2011 02:27:37 | H.N.Pillsbury

Naprostá hloupost. O tom, že Benedikt hraje - a velmi úspěšně - silné turnaje, svědčí i výborné 7.místo na záříjové Třetí sobotě v Brně. A dobrých hráčů tam bylo dost (průměr Ela prvních deseti byl 2224), takže mi připadá, že nesmysly tady píšete Vy..

21.09.2011 21:48:27 | 2čtenář

 Starej Hofírek dává přednost slabším turnajům, než těm, kde by se B. mohl utkat se silnými hráči.Turnajům, kde by si zahrál s hráči, od kterých se může něco naučit. Ovšem to by si zde nemohl honit triko a zvyšovat si takhle přiblbe své ego a nemohl by sem psát nesmysly typu: B. je vicemistr Evropy (ovšem zapomíná dodat, že hráčů do 1800)

21.09.2011 20:11:29 | čtenář

Mám za to, že kritika přišla po zbytečném přechvalování Benedikta a neskromných ambicích jeho otce. Když to tak vše pozoruji, tak má pocit, že jeho otec nezvládl unést úspěchy svého syna, který se pod jeho dohledem vypracoval na úroveň I.VT, což mu stačilo na to, aby uspěl mezi dětmi na několika MČR v H12.  To, že to zvládl bez profesionálního trenéra, není důkazem velkého talentu ani toho, že rady zkušeného trenéra nepotřebuje. Benedikt má talent, ale s tím velkým talentem bych byl opatrný. Podle ELA to porovnávat nejde a ani letmý pohled na výsledky v turnajích nám mnoho neřekne. Obdobný rating a výsledky dosáhly v historii českého šachu i některé další děti, které byly i o několik let mladší než je dnes Benedikt. Z některých z nich pak vyrostli silní hráči a ostatní už třeba šachy nehrají. Myslím si, že Benedikt v současné době sklízí úspěchy ze své přípravy, která je podložena samostatnou prací než hlubokými znalostmi jeho otce. Pokud bych něco posuzoval, tak jen jeho herní projev. Na úroveň KM se šachy může naučit téměř každý, jde jen o to jak intenzivně bude trénovat. Teprve dál se ukáže, jak velký talent má i zda má všechny předpoklady pro zisk nejvyšších titulů a úspěchů. Obdobně bych reagoval i na návrhy exhibičních turnajů (Olšarová, Gažíková, Gažík, Pecháč). Pan Hofírek tvrdí, že nemá mnoho peněz na šachy a přitom sám vyzývá nejrůznější hráče k exhibičním turnajům. To přece bude stát nějaké peníze. A tak se tedy ptám p. Hofírka, nebylo by mnohem lepší tyto peníze využít na šachový trénink a silné turnaje? Váš syn tím získá mnohem více, než jen konfrontaci a slávu, která je pomíjivá. Dobrým příkladem by vám mohl být David Navara.

21.09.2011 16:40:34 | Alice

 Mily webmastere, zjevne se jedna o zcela nove pravidlo. Jinak se jen tezko mohu dopocitat, zda blogy 
 
[23.08.2011]
Otevřený dopis Tereze Olšarové
[22.08.2011]
Moje šachové aforismy
 
pripadne 
 
[19.08.2011]
Pokus o nadčasovou (nadšachovou?!) úvahu...
[16.08.2011]
Funkcionáři nebo mafiáni?!
 
byly publikovany kazdy v jiny tyden.
 
Jak je to ale s (ne)psanymi pravidly Netikety u blogu, publikovanych treba na: http://www.hoax.cz/retezove-emaily/netiketa ? konkretne pak 2.1.1:  Pokud mail byl osobním vzkazem pro vás a posíláte jej dál skupině, zajistěte si nejdřív souhlas autora. Můžete zprávu zkrátit a citovat pouze důležité části, ale nesmíte změnit původní význam zprávy.

21.09.2011 15:53:52 | webmaster

Jde pouze o technické opatření, blog bude v totožném znění zveřejněn příští týden. Frekvence blogů 1 autora je dle pravidel PŠS maximálně 1 příspěvek týdně. Autor byl upozorněn. Čtenáři se mohou těšit, díky reklamě od Alice, na nový "cenzurovaný" blogový příspěvek pana Hofírka.

21.09.2011 14:59:25 | zdenda

a už není ani tam...

21.09.2011 14:48:41 | Sofie

To asi proto, že místo data 21.9.2011 je tam 21.9.2010, tudíž se článek zařadil úplně na konec...

21.09.2011 14:36:29 | Alice

 Uz funguje cenzura? Nebo kam zmizel novy blogovy prispevek? Clanek je dostupny na:

http://blog.praguechess.cz/index.php?blog=hofirek&orderby=271&strankovani=0

pripadne ke stazeni http://www.sendspace.com/file/a2y5nb

21.09.2011 10:04:53 | Alice

  2Bond A nutit někomu otevžené/zavřené hry podle věku považuju z principu za blbost. 

Z jakeho principu? Vyuka se zacina prave na otevrenych hrach - centrum, vývin a náskok ve vývinu, útok při různých rošádách, "gambity" atd. 3 roky treninku nebo kolik, necelych 2000 nejak a predvadeny vykon (pod casovym  tlakem-Marek Matyas   nebo unavou - Snorek) jsou hluboko pod B moznostmi. Urcite existuji stropy, kdy se herni projev zacne vyvijet vlastnim smerem, nez tim nalinkovanym - ale pro to je <2000 jeste hodne malo.

Bez znalosti principu z otevrenych her tezko

 

Slovo talent je zde hodne sklonovano - jak uz nekde nekdo psal, B je prinejmensim vice pracovitejsi nez jeho čeští ti vrstevnici, protoze ve svetovem meritku byt dneska 60tý v H12 neni zazracne terno a znamená to propad mnoho desítek nebo stovek míst v H14.

Zdrcujici kritiku si predstavuji jinak - ne jako vypichnuti 2 klicovych momentu v partiich, ktere celkem jasne ukazuji mezery B. Ale pokud by byl zajem, tak klidne 1 takovou jsem schopna stvorit.

 

 

21.09.2011 07:30:35 | Bond(James)

Prostě není to mistr světa, není to velmistr, je to mladý talentovaný hráč, který hraje na úrovni svého ELO a je na něm, jak se bude dále vyvíjet. Z partií, co jsem si přehrál mám pocit, že Pircku má zvládnutou, rozhodně ji nepovažuji za o nic horší než jiné systémy proti 1.e4. Spíše má problém za bílé proti strukturám KID, tam by si to měl hlouběji rozebrat (dle mého subjektivního názoru).

A nutit někomu otevžené/zavřené hry podle věku považuju z principu za blbost. Hrář by měl vždy hrát pouze to, co mu sedí a čemu věří. Však až ho to omrzí, tak může obratem přejít k otevřeným hrám.

20.09.2011 22:50:45 | Krolop Petr

Vůbec nemám v úmyslu někoho zde ponížit či dokonce urazit! Jen se domnívám, že Benedikt je ve svých 12 letech talentovaným šachistou. Samozřejmě, že zde můžeme vytahovat a analýzovat jeho partie a nacházet tahy slabší i slabé! Ale je nutno si uvědomit, že ve svých dvanácti letech není žádným velmistrem. Tak proč tolik zdrcující kritiky? Přece je třeba mladým hráčům pomáhat, nikoliv je již ve 12 letech otrávit nepřiměřenou kritikou, byť máte argumenty  /co se týče kvality jeho  hry a partií/  téměř vědecky propracované!

20.09.2011 21:09:23 | Pavel Háse

@Ryšan: Můj repertoár se dá snadno objevit na internetu. Bude možná rychlejší sepsat, co jsem ještě nehrál - v turnajových partiích. Černými jsem, pokud si dobře pamatuji, ještě nikdy nehrál Caro-Kann, snad i Skandinávskou a určitě ne 1.-b6. Myslím, že ani příjatý Dámský gambit. I do toho standartního spíš lezu jen přehozením tahů. Bílými? 1.d4 velmi zřídka a pokud ano, většinou s plánem přelézt do něčeho méně standartního.

Pod jménem Ryšan jsem v databázi žádnou partii nenašel - takže diskuze s vámi ztrácí smysl. Jinak to z mé strany neměla být kritika BH, jen určitý návrh, jakým směrem by se měl ubírat jeho trénink. Jak se zařídí, to je jejich věc. Hovořit o talentu je zatím velmi předčasné, to se pozná až jeho soupeři budou trochu silnější ... Od toho koneckonců diskuze je. Přátelské zápasy nehraji, to mě nemotivuje. Ledaže byste poskytl nějaký ten cenový fond v zajímavé výši? Bez konkrétního návrhu cenového fondu, včetně jeho krytí, je ten váš příspěvek spíše jen takové zvracení, v takovém případě normální lidé chodí na WC.

20.09.2011 21:07:45 | čtenář

Nezlobte se, ale Alice nemusí být genius, aby byla schopna posoudit hru hráče z  MČR H12. Myslím si, že její reakce je mnohem více objektivnější a konkrétnější než reakce pana Petra Krolopa. Tam kde chybí argumety, tam se poníží oponent.

20.09.2011 18:33:01 | Krolop Petr

I já děkuji Alici za velmi korektní odpověď ! Přiznám se, že jsem čekal něco horšího. Vždyť to znáte: ,,Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde !"  A tak dík !!

20.09.2011 16:49:17 | Alice

Milý Petře, děkuji Ti za lichotku. Bohužel mi nedáváš pražádné možnosti Ti ji oplatit. 

Pro zájemce o B partie z Kout jsou pro přehrání ZDE

 

20.09.2011 16:01:20 | Krolop Petr

Já  často s panem  Pavlem Hásem nesouhlasím, ale i často souhlasím. V každém případě si jeho příspěvky i články rád  se zájmem přečtu. Příspěvek nicku - Ryšan /20.09.2011 11:39:25/  se mi dost líbí. Co se týče siláckých řečí tak na jistou Alici tu fakt nikdo nemá ! Alice je takový všeználek či šachový génius. Škoda, že zde vystupuje jen anonymně.

20.09.2011 14:05:48 | Eduard

To Ryšan: Mám dojem, že jsi tady a nejen tady těch zápasů navrhl až dost.

20.09.2011 12:11:48 | Alice

To jsou zase silácké řeči.

Figura (pro nezasvěcené, na MČR H12 hráči figury nenastavují. Proto ji zde přeborník ČR odevzdal naprosto dobrovolně): 

 [Event "Open Duras BVK - FIDE"]

[Site "?"]

[Date "2011.06.29"]

[Round "6.12"]

[White "Hofirek, Benedikt"]

[Black "Sarson, Ondrej"]

[Result "0-1"]

[ECO "D14"]

[WhiteElo "1980"]

[BlackElo "1768"]

[PlyCount "54"]

[EventDate "2011.06.25"]

 

1. c4 c6 2. Nc3 d5 3. cxd5 cxd5 4. d4 Nf6 5. Nf3 Nc6 6. Bf4 Bf5 7. e3 e6 8. a3

Bd6 9. Bxd6 Qxd6 10. Bb5 O-O 11. O-O a6 12. Bxc6 Qxc6 13. Ne5 Qd6 14. Na4 Rfc8

15. Rc1 Rc7 16. f3 Rac8 17. Qd2 h6 18. Nc5 Qb6 $11 19. Rc3 Qa7 20. Rfc1 b6 21.

Na4 b5 22. Nc5 Ne8 23. Nb3 Nd6 24. Nc6 Qa8 25. Nba5 Nc4 26. Qe2 Kh8 27. b3 Nxa5 0-1

 

Taktická slepost - po oboustraně otřesné partii měl bílý možnost jednotahového patu v 80tém tahu:

[Event "Open Duras BVK - FIDE"]

[Site "?"]

[Date "2011.06.26"]

[Round "2.6"]

[White "Hofirek, Benedikt"]

[Black "Snorek, Milan"]

[Result "0-1"]

[ECO "A36"]

[WhiteElo "1980"]

[BlackElo "2109"]

[PlyCount "166"]

[EventDate "2011.06.25"]

[SourceDate "2011.06.26"]

 

1. c4 c5 2. Nc3 Nc6 3. g3 g6 4. Bg2 Bg7 5. a3 a5 6. e3 h5 7. Nge2 h4 8. d4 cxd4

9. exd4 h3 10. Bf3 Nh6 11. Be3 Nf5 12. Qd2 a4 13. Rd1 Na5 14. Qd3 d6 15. Nxa4

Be6 16. b3 Rc8 17. d5 Nxe3 18. Qxe3 Bf5 19. Nd4 Bd7 20. Nc3 Qb6 21. Nce2 Bh6

22. Qc3 O-O 23. O-O Qc7 24. Qb4 Bg7 25. Nb5 Qb6 26. Ned4 Ra8 27. Rfe1 Bf6 28.

Rd3 Rfc8 29. Qd2 Kg7 30. Rc1 Qa6 31. Qa2 Bxb5 32. Nxb5 Qxb5 33. cxb5 Rxc1+ 34.

Rd1 Rc3 35. Bg4 Nxb3 36. a4 Nc5 37. a5 Rb3 38. Bxh3 Rxb5 39. Bg4 Raxa5 40. Qe2

Rb2 41. Rd2 Rb1+ 42. Kg2 Ra4 43. Bf3 Raa1 44. Ra2 Rg1+ 45. Kh3 Rae1 46. Qb5 Rb1

47. Qe8 Ra1 48. Rc2 Rac1 49. Ra2 Ra1 50. Rc2 Rgc1 51. Rxc1 Rxc1 52. Kg2 Nd3 53.

Be2 Ne1+ 54. Kh3 Rb1 55. Qa4 Rb2 56. Qd1 Nc2 57. f4 Nd4 58. Bg4 b5 59. f5 g5

60. Qc1 Rf2 61. Qc8 b4 62. Qe8 Nf3 63. Bxf3 Rxf3 64. Kg4 Rd3 65. Qb5 Rd4+ 66.

Kh5 Rd2 67. Qxb4 Rxh2+ 68. Kg4 Rb2 69. Qe4 Rd2 70. Kh5 Rd4 71. Qf3 Rc4 72. Qg2

Rc3 73. Qf2 Rd3 74. Qg2 Be5 75. g4 Bf6 76. Qg3 Rd1 77. Qg1 Ra1 78. Qb1 Be5 79.

f6+ exf6 80. Qc1 $6 (80. Qxa1 Bxa1 {=}) 80... Ra5 81. Qc4 Rc5 82. Qd4 Rc8 83.

Qb6 Rh8# 0-1

 

To jsou věci, které by měl hráč vidět o půlnoci ve tmě (Duras byl hrán o 3 měsíce později naž H12)

 

 

 

20.09.2011 11:39:25 | Ryšan

To "rozumbrada" PAVEL HÁSE

S komentářem nesouhlasím, BH má velmi dobrý taktický postřeh, ale zároveň má cit pro profylaxi a nějaké "intuitivní" divočiny ve smyslu Tala prostě nevyhledává. Jeho styl se spíš podobá hře A. KARPOVA! Já jsem si totiž Benediktovy partie přehrával... Další věc je ta, že je řada velmistrů, kteří v dospělém věku prosluli jako útočníci a jejichž kombinacím se obdivujeme, hráli jako děti POZIČNĚ A "PŘI "ZDI"! Je to věc osobního založení, přístupu, trenéra atd. Na tom, že BH se snaží hrát pozičně, strategicky, pochopit vztahy mezi kameny včetně jejich "estetiky", osobně pokládám za přednost!

Repertoár by měl samozřejmě dopilovat, ale to jistě přijde s věkema zkušenostmi...

To vše by si měl náš milý "rozumbrada" Pavel Háse promyslet, než lacině "zkritizuje" velký talent českého i mezinárodního šach! Jaký má mimochodem repertoár p. Háse? Co je mi známo, tak se jedná o uzlíček zoufalostí.

Několikrát se na internetu volalo po uspořádání mače BH s některým se známých šachistů, resp. šachistek. Já navrhuji mač Benedikt Hofírek v. Pavel "Rozumbrada" Háse v klasickém šachu a vsázím na BH!!! 

 

 

20.09.2011 03:50:54 | čtenář

To jsou všechny rozebrané partie z MČR 2011? Těch soupeřů je nějak málo a komentářů taky.

19.09.2011 22:58:44 | Cwmbran

Místo přepisování partií stačil odkaz na stažení

http://www.nss.cz/?modul=zpravodajstvi&akce=aktual&orderby=4108&strankovani=0&zobrazeni=ano

19.09.2011 22:05:16 | Pavel Háse

@JHK: Na stránkách FIDE jsou jen první 100 u dospělých a 20 u juniorů, juniorek. Ale snad se dá stáhnout listina celá a pak si to poadí nějak vygenerovat třeba v Excelu - před nějakými 25 lety jsem takto projížděl třeba Informátor, jen tak, ze zájmu.

ratings.fide.com/toplist.phtml

ratings.fide.com/download.phtml

19.09.2011 21:31:29 | JHK

Mám dotaz..nemůžu najít, i když hledám, kde najdu listinu mezinárodní šachový federace kde je pořádí hráčů podle ratingu v různých věkových kategorii??

díky

19.09.2011 18:46:19 | Alice

2PH

 Benedikt je ve svych partiich pomerne dost takticky slepy - urcite takovehle momenty najdete i v dostupnych partiich. Jestli BH se bavi u knizky od Volokitina (v AJ Perfect your chess), tak to ve mne vyvolava lehke pousmani - je to jako kdyby po cteni Dikobrazu prisel s tim, ze ten Dostojevskij je taky peknej rizek.

Reaguji tak zaklade znalosti  partii (nastaveni figur, nevideni patu atd. )

19.09.2011 16:11:32 | Pavel Háse

Což o to, šachy se dají hrát různě, tedy i pozičně. Ale přeci jen, alespoň v tréninku by měl zkoušet hrát i otevřené hry s kombinacemi. Partie jsem nepřehrával, ale ... jen z pouhého čtení komentářů mám pocit, že Benedikt je v případě soupeřovy ostré hry nejistý už teď - co bude dělat za pár let, až bude muset (snad) čelit ještě silnějším soupeřům a bude se vědět "na něj se musí ostře"? Dokud mu to v mládí počítá, měl by se pokusit získat alespoň základy, pak už to půjde hůř a hůř. Nakonec bude muset proti 1.e4 začít hrát "z nouze" něco jako Caro-Kann (a co pak po 3.e5), nebo nějakou Francouzskou s 3.-de4 (a co po 3.e5 c5 4.Dg4!? ?). V sicilské moc klidné varianty nejsou, pokud jede bílý po hlavní linii a po 1.-e5 lze hrát Ruskou, nebo Berlínskou, ale v prvním případě je třeba umět základy královského gambitu (pro Benedikta by snad bylo nejlepší 2.-ef4 3.Jf3 d5), ve druhém pak třeba i Skotskou a Italskou ... Proti Pircce je spousta dobrých variant, stačí, aby bílý uměl tu "svou", černý "musí" umět všechny. Anglickou bílými lze hrát samozřejmě celý život, v tom zase takový problém není - jen při úzkém zahájení nemají soupeři takový problém s přípravou.

19.09.2011 15:00:18 |

Blahopřeju!Vedete svého syna opravdu dobře.Jen tak dál!

-------------------------

pozn.pod čarou- I Radjabova přestal jeho otec včas trénovat.Nezapomeňte!

19.09.2011 12:36:16 |

Pro ty, co si budou partie prehravat, taj 4 partie maji chybu v notaci diky spatnemu prepisu (prvni, posledni 2 a jedna nekde uprostred). Mozna existuje nejaky vyssi duvod, proc notaci partii psat v ruce a nepouzit jakykoliv SW pro vygenerovani. Partie se nechaji nastesti stahnout...

Untitled Document



ceskecasino.com

www.praguechess.cz |
reserved by Pražská šachová společnost, o.s. | designed by pb | optimalized 1024x768 IE, FireFox