Ředitel gymnázia a základní školy PORG. Liberál, cynik, šachista, cyklista a otec tří dětí.
[16.06.2011 19:12:01]
Zejména díky Pavlu Matochovi jsem měl příležitost se setkat (a občas i hrát v simultánce) s pěknou plejádou mistrů světa i světových velmistrů dnešní i předešlé generace: Karpov, Kasparov, Spasskij, Kramnik, Hort, Ivančuk, Korčnoj, Navara, Movsesjan, Polgárová, Kaválek a asi i další. A tak až budu starý dědek (což už není tak nekonečně daleko), budu moci spisovat článečky do šachových periodik.
Ta budou mít velkou čtenost, neboť lidé jsou z povahy věci líní (někteří psychologové tvrdí, že lenost a strach jsou jedinými motivacemi většiny lidí pro jejich konání) a tak nejraději čtou v šachových časopisech pochybnou šachovou beletrii, než aby si přehrávali partie nebo luštili úlohy, což vyžaduje námahu. I já si raději čtu popis pana Navary, jak šel od hotelu na vycházku a z nebe padala nějaká kapalina pod úhlem skoro 60 stupňů (déšť ve větru), než abych se poučil z jeho mistrovského vedení koncovky.
Nejprve odpovím na otázku v titulku: ANO - jsou to bytosti na bázi uhlíku s výjimkou části lebky, kde si nejsem tak jistý. K tvrzení „ano“ mě nevede DNA průzkum, ale fakt, že se od sebe výrazně odlišují.
Většinou je spojuje fanatický zájem o šachy bez ohledu na cokoli. A člověk si často klade otázku, kolik je talent a kolik je ta oddanost královské hře, podobně jako si u Jágra můžeme klást otázku o nadpozemském talentu vs. 1000 dřepů denně za mlada.
Určitě je spojuje vysoké ego, v tom jsou šachy podobné třeba boxu. A také předzápasová vyjádření v obou těchto sportech před utkáním o titul bývají obdobná, akorát Mike Tyson říká: „Zarazím tomu chudákovi nos do mozku“, kdežto šachový obhájce titulu třeba: „Myslím, že soupeř má slabiny v chaotických pozicích a černými figurami“. Oba v jádru ale myslí to samé.
Jinak převládají odlišnosti, ale přesto bych vymezil dva základní typy velmi podobně jako i u normálních klubových šachistů: a sice lehce renesanční typy se zájmy a aktivitami širšími vs. totální „šachouni“, kteří jsou daleko více jednorozměrní.
K těm druhým bych si dovolil zařadit Korčného, Navaru, s jistými výhradami Kasparova a bezpochyby Vasilije Ivančuka, se kterým jsem večeřel. Bylo to po zápase Ivančuk – Navara a já byl nominován sedět vedle drtivě zvítězivšího ukrajinského velmistra, asi z důvodu, že jsem schopen konverzovat rusky i anglicky.
Ivančuk je génius a bál se ho i Kasparov na památném pražském porevolučním turnaji Bessela Koka. Stál jsem tehdy ve VIP zóně kus od Kasparova, který nervózně popocházel se svým sekundantem a zamítal jeden za druhým všechny Dochojanovy ideje, co hrát, a pak trochu odevzdaně šel do sálu. Tam už ale zíral stejně nadřazeně a sebejistě jako vždy.
17.08.2011 21:51:45 | planet
Ještě jedna věc , Váš názor jak by měla simultánka vypadat - fajn chápu i rozumím, ale byli bychom ochuzeni - ne každý šachista má i byznys a PR plán a to je dobře.
Je jen dobře, že jsou šachisté , kteří ani neví , že hrají simultánku a je jim jedno o kolik peněz hrají ve chcíli , kdy se roztančí figurky. Kdyby byli jen chováním Kramnikové - šachy by už dávno nebyly pro nikoho zajímavé. Díky za všechny podivíny a různobarevné šachové velikány.
17.08.2011 21:39:22 | planet
Docela chápu, že autor blogu je na simultánky společensky naladěn, není velmistr (vztaženo na výše uvedené) , zastupuje 1. VT ( na to má opravdu hezké simultánky za sebou až by jeden milovník šachu záviděl).
Na Korčného je potřeba se dívat z hlediska toho , že miluje šachy , divadlo oželel, na manželku se vykašlal, a hraje na výhru i horší nebo rovné pozice, proč by se měnil, že není sympatický, že není společenský (to Ivančuk ostatně taky ne) to byste se s ním musel setkat při jiných příležitostech než v šachu, abyste mohl posoudit (civilně) Vy taky nemusíte být super společenský v práci. Problém je Viktora odchytit při civilní činnosti, to asi nejde. Prostě celý život nic nedává nic zadarmo a ani nic nedostává a neumí se změnit. Je potřeba mít respekt a chápat to.
Jinak je to takový velikán šachové hry, že netřeba řešit jeho povahové vlastnosti vyslíděné na simultánce.
12.08.2011 23:35:42 | Honza
Re Bond (James): Tak jinak - přece žádný vrcholový sportovec by se před zápasem (v čemkoliv) nevyjádřil v tom smyslu, že se soupeře bojí, nebo že své vítězství nepovažuje za pravděpodobné apod. Jen "salát" by dokázal pochybovat o svých schopnostech a o svém vítězství. Tím se právě špičkoví sportovci odlišují od šedého průměru především! A nedovedu si představit, že by takový člověk neměl mít poněkud "přifouknuté" ego. Bez toho by přece nebyl tím, čím je, tj. špičkovým sportovcem.
Pisatel se sice nevyjádřil přímo, že ho to zaráží, to máte pravdu, ale píše o tom tak, jako kdyby nám sděloval něco objevného. To je to samé, jako kdybych psal třeba o basketbalistech a všechny bych "oslnil" informací, že je spojuje vysoká postava. :-)
12.08.2011 09:20:08 | Bond(James)
Re Honza: A kde píše, že ho to zarazilo? On to prostě konstatuje jako fakt. A mně to tedy na druhé přečtení připadá stejně výstižné jako na první.
12.08.2011 00:04:34 | Honza
Na první pohled docela zajímavá úvaha, na druhé a další přečtení je to však už horší. Z textu je jasně patrné, že pan Václav se nikdy nepohyboval v prostředí vrcholového sportu. Jinak by ho nezaráželo poněkud "nafouklé" ego některých špičkových velmistrů. Ve vrcholovém sportu budou mít vždy navrch "egoističtí hajzlíci" a nikoliv "uťápnutí slušňáci" s vytříbeným společenským vystupováním, kterým se rozklepou kolena dřív, než dotáhnou zápas, utkání či partii do vítězného konce.
A tu gramatickou hrubku "(a mě tři)" bych panu řediteli odspustil, obzvláště, když se nachází v odstavci o Korčném. Určitě zapracoval adrenalin... :-)
11.08.2011 16:10:24 | Bond(James)
No pečlivou analýzou nadpisu jsem došel k závěru, že po části 1 by měla následovat část 2
08.08.2011 17:01:36 | vonásek
Kdo řekl, že přijde druhá část
28.07.2011 12:27:31 | Bond(James)
No já pořád čekám na druhou část. Kdy to přijde?
15.07.2011 16:09:44 | Jan Hrouda
Je radost číst váš blog.
04.07.2011 12:31:48 | Pavel
Nám, kterým činí šach radost a příležitost setkat se, někdy po letech, se starými "spolubojovníky" nezbývá než s příspěvkem souhlasit. Jak prohlásil můj dobrý známý šachista, od určitého věku hrajeme "společenské šachy". Ale s názorem na Davida N bych si dovolil taky nesouhlasit...
21.06.2011 18:20:09 | Hans
Vaše články se mi dost líbí, i když jméno Václav Klaus nemám příliš rád. Ale s panem Davidem Navarou jste to přehnal. Myslím, že málokterý i výrazně horší šachista, než je pan Navara, má přečteno tolik knih, z kterých obvykle citují nejrůznější vzdělanci, včetně Vašeho otce. A myslím, že pan Navara je schopen nejen citovat, ale že jim i rozumí. On jen prostě není lev salonů, ale to je věc povahy.
18.06.2011 23:52:08 | noELO
- míním článek, ne některé reakce lidí, kteří jsou alergičtí na jméno Václav Klaus a neovládají se.
18.06.2011 16:23:17 | Pche, nikoliv Pehe
Zase jeden závistivý ču*ček.
18.06.2011 07:58:26 | Rogozin
Hlavně aby jste se Vy příslušní nepokakinkali z dítěte presidenta republiky!
17.06.2011 18:52:51 | Kuba
Krásný článek, díky!
17.06.2011 16:32:27 | JK
Jinak šlo i tehdy hodně věcí, ale to by člověk neměl bejt srab.
17.06.2011 15:13:19 | Petr Sýkora
Hezká reportáž, těším se na pokračování,
mám z dětství (cca 1973) zkušenost s Miroslavem Filipem a Salo Flohrem (ten jezdil kolem stolů jako motorek) a oba se chovali skvěle, také Karpovova simultánka 1983 byla velmi povedená, i když politicky dosti "podpořená", ale tehdy to jinak nešlo.
17.06.2011 14:34:25 | Pavel Háse
Děkuji Vám, že jste nám líným zase po čase něco napsal. Předobraz "šachounů" a renesančních typů ale najdete i mezi běžnými klubovými hráči. Sám jste ten výraz použil pro většinu členů našeho družstva v tom hodnocení klubového zápasu, které jste přeposlal i k nám do oddílu. Snad Vám nějaký další článek nepotrvá tak dlouho, prázdniny se blíží, dle klasiků Š+G se ředitel v takové době necítí bezpečný ani za zdmi trezoru, tak tam třeba můžete psát dále.
17.06.2011 14:26:06 | JK
Zatím se mi blogy pana Klause moc nelíbily, ale tenhleten je opravdu hodně dobrý. Díky
17.06.2011 13:23:51 | Jarda
Pane, když už řešíte mluvnici v příspěvcích, tak si laskavě nejprve opravte hrubky v samotném článku. Jinak totiž působí vaše výtka komicky.
17.06.2011 12:51:05 | Voblouk
Velmi zajímavé čtivo.
17.06.2011 12:22:24 | dickdiver
V primě se také se učí "pronášeli se projevy", viz text "mobil a šachy"
17.06.2011 11:49:41 | Jirka Majer
David patří samozřejmě do 1. kategorie, ale to už jste sám opravil.
17.06.2011 11:42:50 | Kokrda
Vynikající článek. Stejně hodnotím i Vaše předchozí příspěvky. Díky.
Vladimír Kokrda
Zlín
17.06.2011 10:16:00 | Bond(James)
Uděluji !
Konečně někdo, kdo na šachovém webu nemaže šachistům med kolem huby
17.06.2011 10:03:28 | Tobi
Mě tento blog také dokázal zaujmout. A dokonce se těším na pokračování, kde si jistě něco přečteme o simultánce s mistrem Anandem. Ještě jsem plná podivně smíšených, přesto ale pozitivních dojmů z ní, tak si dovolím doufat, že blog bude brzy.
17.06.2011 08:19:20 | Václav Klaus
To mh: Král Krkonoš (210km) byl zpoloviny v dešti, ale takové endorfiny, jako při závěrečném 15km sjezdu do Semil, šachy nevyprodukují. Díky za příspěvek. S Davidem asi máte pravdu, to je daň za novinářskou zkratku.
To Kozák: Správně česky je "co bychom my všichni přišli ...", nikoli "co by jsme" To se učí už v primě.
17.06.2011 05:33:43 | mh
Václave zdravím, máš to napsáno pěkně. Dal jsi přednost dvousetkilometrovým cyklogalejím před indickým tygrem, i to dává Tvému textu konzistenci. Mohlo to být skvělé, stejně jako ta simultánka. Jen nevím koho Pavel přiveze příště, myslím, že tam už nikoho lepšího nemaj. Ale on už určitě něco vymyslí. Davida mezi šachouny neřadím, byť jsou jeho mimikry skoro dokonalé...mh
16.06.2011 21:22:41 | Alice
Příjemné a oddechové čtení.
Děkuji
16.06.2011 19:59:34 | Kozák Karel
No ještě,že jste se nechal přemluvit,kdo ví o co by jsme my všichni a hlavně p.Kramnik přišli.
Arogance sama................jakže se to jmenujete???Jo aha,už rozumím
Jsou velmistři normální lidi? Část 1